Jeden svět 2024

Dvacátý šestý ročník Mezinárodního festivalu filmů o lidských právech Jeden svět 2024

Festival filmů o lidských právech pořádá společnost Člověk v tísni, která je již známa 32 let od svého založení. Poprvé se festival uskutečnil v roce 1999. Podle organizátorů je přehlídka nejvýznamnější akcí svého druhu na světě a v roce 2007 získala čestné uznání UNESCO za výchovu k lidským právům.

JEDEN SVĚT 2024 - Předprodej vstupenek na konkrétní titul do kina Evald můžete zakoupit online na stránkách provozovatele www.goout.net  a následně také přímo na místě v kinech před představeními v době konání festivalu.

Z provozních důvodů nelze na festivalová představení přijímat telefonické ani online rezervace.

Kliknutím níže na konkrétní název titulu zobrazíte více podrobností a také možnost přejít přímo na nákup online vstupenek...

Navštěvte také stránky festivalu

Proti větru (Jeden Svět 2024) Tack

Více info

Sofia Bekatoru je řeckou olympijskou reprezentantkou v plachtění. Její život ale nabere zcela jiný kurz poté, co obviní vysoce postaveného sportovního funkcionáře ze znásilnění a zažehne tak první jiskru hnutí #MeToo v Řecku. Žít vrcholovým sportem znamená odmala cestovat bez rodičů, jen se svým trenérem a týmem. Této křehké situace zneužil trenér Amalíji, další řecké sportovkyně, jež se po Sofiině otevřené zpovědi odváží promluvit. Člověk, kterému důvěřovala, ji poprvé znásilnil v jejích jedenácti letech. Dokument sleduje soudní proces, při němž je Amalíja soustavně ponižována a její obvinění bagatelizována ve snaze zdiskreditovat její výpověď i úspěšnou sportovní kariéru. Ačkoli soud nakonec rozhodne v Amalíji prospěch, ona i Sofia si uvědomují, že boj za modernizaci řeckého právního systému, kterému chybí ucelený rámec pro monitorování zneužívání mladistvých, tím teprve začíná. ENGLISH Sofia Bekatoru is a Greek Olympic sailing representative. But her life takes a completely different course after she accuses a high-ranking sports official of rape, igniting the first spark of the #MeToo movement in Greece. Living in top sport means traveling without parents from an early age, just with your coach and team. This fragile situation was exploited by coach Amalíji, another Greek athlete who dares to speak after Sofia's open confession. A person she trusted raped her for the first time when she was eleven years old. The documentary follows the court process, during which Amalíja is constantly humiliated and her accusations are trivialized in an attempt to discredit her testimony and successful sports career. Although the court ultimately rules in Amalia's favor, both she and Sofia realize that the fight to modernize Greece's legal system, which lacks a comprehensive framework for monitoring the abuse of minors, is only just beginning. Zobrazit více

2D ČT/AT 15

Nejsme MY a ONI (Jeden Svět 2024) A Invenção do Outro

Více info

V roce 2015 se v západní Amazonii oddělila skupina domorodého obyvatelstva od části svého kmene. Organizace na jejich ochranu FUNAI vyslala třicet zaměstnanců, aby je našli a navázali s nimi humanitární kontakt. V oblasti údolí Javari na hranicích Brazílie, Peru a Kolumbie se rozprostírá jedna z nejrozlehlejších oblastí, kde dodnes žijí domorodé kmeny. Daleko větší nebezpečí než nástrahy amazonského pralesa pro ně dnes představují vnější vlivy a dopady lidského jednání. Rozšiřující se těžba dřeva, pytláctví, pašeráctví, únosy i násilné konflikty nejen mezi původními obyvateli ohrožují jejich životy. Dokument sleduje riskantní pátrací akci humanitárních pracovníků do hlubin Amazonie, jež má za cíl stabilizovat budoucnost existence původních obyvatel. ENGLISH In 2015, a group of indigenous people separated from part of their tribe in the western Amazon. The organization for their protection, FUNAI, sent thirty employees to find them and establish humanitarian contact with them. In the Javari Valley region on the borders of Brazil, Peru and Colombia, one of the most extensive areas where indigenous tribes still live today. External influences and the effects of human action represent a far greater danger for them than the dangers of the Amazon rainforest. Expanding logging, poaching, smuggling, kidnappings and violent conflicts not only among the original inhabitants threaten their lives. The documentary follows the risky search operation of humanitarian workers in the depths of the Amazon, which aims to stabilize the future of the existence of the indigenous people. Zobrazit více

2D ČT/AT 15

Náhodou prezidentkou (Jeden Svět 2024) The Accidental President

Více info

Lidský i politický portrét Svjatlany Cichanouské, vítězky běloruských voleb, která nikdy na prezidentskou židli neusedla. Zfalšovaný výsledek voleb se stal poslední kapkou pro tisíce Bělorusů a zažehl vlnu protestů, která nemá v moderní běloruské historii obdoby. Dokument mapuje vzestup političky od rozhodnutí kandidovat na prezidentku namísto svého manžela, kterého režim uvěznil, po nucený exil v Litvě. Následná prodemokratická kampaň pomohla mobilizovat tisíce lidí, aby vyšli do ulic a požadovali změnu, a to i přes riziko násilí. V juxtapozici syrových záběrů policejní brutality vidíme růst běloruské vlády v exilu a s ním i zpevnění Svjatlaniny role na světové politické scéně. Vedle záběrů ze zákulisí její advokátní práce dostávají prostor i Svjatlaniny osobní výpovědi, v nichž se střídají momenty beznaděje s pocity hrdosti a lidské sounáležitosti. Do pokračujících jednání s mezinárodními představiteli*kami však v únoru 2022 zasáhne ruská invaze na Ukrajinu. ENGLISH A human and political portrait of Svyatlana Cichanouská, the winner of the Belarusian elections, who never sat on the presidential chair. The falsified election result was the last straw for thousands of Belarusians and ignited a wave of protests unprecedented in modern Belarusian history. The documentary charts the rise of the politician from her decision to run for president instead of her husband, who was imprisoned by the regime, to her forced exile in Lithuania. The ensuing pro-democracy campaign helped mobilize thousands of people to take to the streets to demand change, despite the risk of violence. In the juxtaposition of raw footage of police brutality, we see the growth of the Belarusian government in exile and with it the strengthening of Svyatlana's role on the world political stage. In addition to behind-the-scenes footage of her legal work, Svjatlana's personal statements are also given space, in which moments of hopelessness alternate with feelings of pride and human belonging. However, the ongoing negotiations with international representatives will be interrupted by the Russian invasion of Ukraine in February 2022. Zobrazit více

2D ČT 15

Únos nevěsty (Jeden Svět 2024) Bride Kidnapping

Více info

Každou hodinu je v Kyrgyzstánu unesena a násilím donucena ke svatbě jedna žena. Film je rekonstrukcí mrazivé reality, která se odehrává před zraky místního obyvatelstva. Umut je veselá mladá žena, která pracuje jako zdravotní asistentka a sní o tom, že se stane certifikovanou zdravotní sestrou. Kromě své matky, se kterou sdílí skromný příbytek, nikoho jiného nemá. Egeman žije se svým starým otcem a živí se kradením a následným prodejem kovových součástek. Film tak sleduje dvě dějové linie: naivní Umut snící o romantické lásce a Egemana, který se potají schází se svobodnou matkou Meyerim, jež byla kdysi násilím provdána, ale ze svého manželského vězení uprchla. Její status je však pro Egemanovu rodinu potupou, a proto se jeho příbuzní rozhodnou jednat. Cesty obou hlavních postav se protínají a začíná boj o svobodu, čest, ale i holý život. ENGLISH Every hour in Kyrgyzstan, one woman is kidnapped and forced into marriage. The film is a reconstruction of the chilling reality that takes place before the eyes of the local population. Umut is a cheerful young woman who works as a medical assistant and dreams of becoming a certified nurse. Apart from his mother, with whom he shares a modest abode, he has no one else. Egeman lives with his old father and makes a living by stealing and then selling metal parts. The film thus follows two storylines: naive Umut dreaming of romantic love and Egeman secretly meeting a single mother, Meyeri, who was once forcibly married but escaped from her marital prison. However, her status is a disgrace to Egeman's family, so his relatives decide to take action. The paths of the two main characters cross and the fight for freedom, honor, but also bare life begins. Zobrazit více

ČT/AT 15

Tak trochu cizinka (Jeden Svět 2024) A Bit of a Stranger

Více info

Ukrajinská režisérka Svjatlana natáčela několik let svou rodinu. Na jejím příběhu chtěla ukázat nejen dějiny své země, ale také to, jakým způsobem každou členku rodiny formovala odlišná doba. Autorka, její matka Valja, dcera Saša i vnučka Stefy. Všechny vyrůstaly v Mariupolu, ale přesto každá v úplně jiném světě: v Sovětském svazu, v samostatné Ukrajině a nyní v zemi rozervané válkou. Po ruské invazi se ženy rozprchnou do různých koutů země a v následném chaosu se zamýšlí nad mnoha otázkami týkajícími se nejen jejich vztahu k Rusku. Stejně důkladně musí přehodnotit své vlastní vztahy a vyříkat si dávné křivdy. Intimní rodinný portrét ukazuje, že ve vypjatých životních momentech se naplno projeví síla mezilidských vztahů. ENGLISH Ukrainian director Svyatlana filmed her family for several years. In her story, she wanted to show not only the history of her country, but also how each member of the family was shaped by a different era. The author, her mother Valja, daughter Saša and granddaughter Stefy. They all grew up in Mariupol, but each in a completely different world: in the Soviet Union, in independent Ukraine, and now in war-torn countries. After the Russian invasion, the women scatter to different corners of the country, and in the ensuing chaos, they reflect on many questions related not only to their relationship with Russia. Just as thoroughly, they must reassess their own relationships and redress past grievances. An intimate family portrait shows that the power of interpersonal relationships is fully manifested in tense moments of life. Zobrazit více

2D ČT/AT 15

Hledím k aleji štěstí (Jeden svět 2024) And, Towards Happy Alleys

Více info

Skrze lásku k íránské poezii nahlíží mladá režisérka situaci perské filmové a umělecké komunity, která kvůli kritice režimu čelí každodenním hrozbám ze strany místních autorit. Jaká je role žen v íránské literatuře a filmu? A co vůbec znamená natáčet politické filmy v zemi, kde se režim prolíná s náboženstvím? Fascinovaná íránskou kinematografií a poezií feministické básnířky Forúgh Farrochzád se režisérka vydává za osobnostmi perské kulturní scény. V rozhovorech pořízených v průběhu šesti let se ukazuje vliv íránského režimu na místní uměleckou a aktivistickou scénu, která žije a tvoří navzdory neustálému strachu o život a svobodu. V hledáčku morální policie ovšem nejsou pouze umělecké osobnosti, ale třeba i ženy, které si dovolily na veřejnosti odhalit vlasy. Režisérka nabízí komplexní vhled do života kritiků/ček režimu v současném Íránu skrze křehký jazyk své milované básnířky. ENGLISH Through her love of Iranian poetry, the young director views the situation of the Persian film and artistic community, which faces daily threats from the local authorities due to criticism of the regime. What is the role of women in Iranian literature and film? And what does it even mean to shoot political films in a country where the regime is intertwined with religion? Fascinated by Iranian cinematography and the poetry of the feminist poet Forúgh Farrochzád, the director goes after the personalities of the Persian cultural scene. Interviews conducted over the course of six years show the influence of the Iranian regime on the local art and activist scene, which lives and creates despite the constant fear for life and freedom. Of course, the moral police are not only looking for artistic personalities, but also women who allowed themselves to reveal their hair in public. The director offers a comprehensive insight into the life of regime critics/checkers in contemporary Iran through the fragile language of her beloved poet. Zobrazit více

2D ČT/AT 15

Hranice Evropy (Jeden Svět 2024) Hranice Evropy

Více info

Úspěšná novinářka Saša opouští svou rodinu a společně s miliony dalších východoevropských pracovníků se stává levnou pracovní silou v Západní Evropě. V Německu na farmě, v irském hotelu nebo jako pečovatelka ve Francii. Všude tam zakouší na vlastní kůži osudy těch, jejichž práci na každodenní bázi potřebujeme a vytěžujeme. Jaká je však reálná cena, kterou Evropa platí za špatně nastavenou pracovní migraci? Jaké jsou osudy a motivace těch, kteří ji vykonávají? A proč od jejich mizerných pracovních i mzdových podmínek většinou jen odvracíme zrak? APOLENA RYCHLÍKOVÁ (režisérka, scenáristka, publicistka) Apolena Rychlíková je česká režisérka dokumentárních filmů, aktivistka a novinářka. Mezi lety 2013 a 2023 byla nejdříve přispěvatelkou a poté i osm let redaktorkou publicistického serveru A2larm; nyní coby publicistka působí na volné noze. Ve své tvorbě se věnuje otázkám genderové rovnosti, dostupnosti bydlení, exekucím a dalším tématům sociální spravedlnosti. Dcera režiséra, herce a občanského aktivisty Břetislava Rychlíka. ENGLISH Successful journalist Saša leaves her family and, together with millions of other Eastern European workers, becomes cheap labor in Western Europe. In Germany on a farm, in an Irish hotel or as a carer in France. Everywhere there, they experience first-hand the fates of those whose work we need and exploit on a daily basis. But what is the real price Europe is paying for labor migration gone wrong? What are the fates and motivations of those who perform it? And why do we mostly turn a blind eye to their miserable working and wage conditions? APOLENA RYCHLÍKOVÁ (director, screenwriter, columnist) Apolena Rychlíková is a Czech documentary film director, activist and journalist. Between 2013 and 2023, she was first a contributor and then an editor for the news server A2larm for eight years; now she works as a freelance journalist. In his work, he deals with issues of gender equality, housing availability, foreclosures and other topics of social justice. Daughter of director, actor and civil activist Břetislav Rychlík. Zobrazit více

2D AT 12

Když rozum mlčel (Jeden Svět 2024) Šutnja razuma

Více info

Film využívající archivní materiály haagského tribunálu dává hlas ženám, které během války v Bosně a Hercegovině čelily brutálnímu sexuálnímu násilí a mučení. Mezinárodní trestní soud v Haagu v roce 2000 jako první označil systematické znásilňování za formu mučení a sexuální zotročování za zločin proti lidskosti. Režisérka se vrací k přelomovému rozsudku a zvěrstvům ve městě Foča, která mu předcházela. Amatérské archivní záběry z dob bosenské války za nezávislost jí slouží jako neutrální obrazový podklad pro šokující svědecké výpovědi přeživších. Ženy popisují, jak byly drženy v zajetí, bity, znásilňovány a nuceny k prostituci. Zatímco pro historii jsou jen oběťmi války, v této dokumentární eseji se stávají vypravěčkami vlastních příběhů, které by i kvůli pokračující normalizaci sexuálních zločinů neměly být zapomenuty. ENGLISH Using archival material from the Hague Tribunal, the film gives voice to women who faced brutal sexual violence and torture during the war in Bosnia and Herzegovina. In 2000, the International Criminal Court in The Hague was the first to designate systematic rape as a form of torture and sexual enslavement as a crime against humanity. The director returns to the landmark judgment and the atrocities in the city of Foča that preceded it. Amateur archival footage from the time of the Bosnian war for independence serves her as a neutral visual basis for the shocking witness statements of the survivors. The women describe how they were held captive, beaten, raped and forced into prostitution. While for history they are just victims of war, in this documentary essay they become the tellers of their own stories, which should not be forgotten even because of the ongoing normalization of sexual crimes. Zobrazit více

2D ČT/AT 15

Spojené státy africké (Jeden Svět 2024) A Pan-African Mission

Více info

Dokument je mostem mezi Afrikou a Amerikou, mezi otrokářskou minulostí a kapitalistickou současností, mezi bídou a bohatstvím. Postavou, ve které se všechny protiklady protínají, je afroamerický podnikatel Anthony Kojo Darden, jehož plánem je vybudovat novou nezávislou Libérii. Kojo se poprvé dostává do Libérie jako misijní pracovník pod křídly detroitské radikální církve známé pod názvem Svatyně Černé Madony. Brzy ale zjistí, že peníze nejsou všechno a že navzdory svým vznosným vizím nedokáže naplnit potřeby místních obyvatel. Ty reprezentuje Preston Papa Jackson, ambiciózní sociální pracovník, jenž vyrostl na ulici v hlavním městě Libérie. ENGLISH The documentary represents a bridge between Africa and America, between the slave-owning past and the capitalist present, between poverty and wealth. All these contradictions converge in the figure of Anthony Kojo Darden, an African American businessman whose plan is to build a new, independent Liberia. Kojo first comes to Liberia as a missionary worker under the wing of the radical Detroit-based church known as the Shrine of the Black Madonna. But he soon discovers that money isn't everything: despite his lofty visions, he is unable to meet the needs of the locals, who are represented by Preston Papa Jackson, an ambitious social worker who grew up on the streets of Liberia's capital. Zobrazit více

ČT/AT

Bojovnice Jackie (Jeden Svět 2024) Jackie the Wolf

Více info

„Stáří je nevyhnutelné, smrt je nevyhnutelná, utrpení ne.“ Jacqueline je svérázná žena bojující za právo na eutanazii. Jackiin syn se rozhodne dokumentovat její život od chvíle, kdy matka v televizním interview ohlásí datum své plánované smrti. Jackie vypadá skvěle. Až na třes rukou ji netrápí žádné viditelné potíže spojené s věkem. Přesto se v 76 letech rozhodla, že o dva roky později dobrovolně zemře. Její život se podle ní naplnil a nemá smysl čekat, až se ozvou zdravotní problémy a ona se stane pro své blízké přítěží. Jak se klíčové datum blíží, Jackie začíná pochybovat. Hledá smysl závěrečné fáze života a téma smrti je pro ni bytostnou otázkou svobody. Film se bez patosu vine kolem témat, jako je osamělost a melancholie lidí v pokročilém věku, a přináší působivý důkaz, že lidská duše na rozdíl od těla nestárne. ENGLISH "Old age is inevitable, death is inevitable, suffering is not." Jacqueline is a quirky woman fighting for the right to euthanasia. Jackieinsyn decides to document her life from the moment her mother announces the date of her planned death in a television interview. Jackie looks great. Except for hand tremors, she is not troubled by any visible problems associated with the candle. Nevertheless, at the age of 76, she decided to die voluntarily two years later. According to her, her life has been fulfilled and there is no point in waiting for health problems to arise and she becomes a burden to her loved ones. As the key date approaches, Jackie begins to have doubts. She is looking for the meaning of the final phase of life, and the topic of death is for her an essential question of freedom. The film meanders without pathos around themes such as the loneliness and melancholy of people in advanced age, and provides compelling evidence that the human soul, unlike the body, does not age. Zobrazit více

2D ČT/AT 15

Poznámky z Eremocénu (Jeden Svět 2024) Poznámky z Eremocénu

Více info

Film z budoucnosti, která ještě neexistuje. Režisérka Víra Čákanyová vede ve filmu Poznámky z Eremocénu fiktivní dialog se svým budoucím virtuálním já, zvědavě a kriticky zkoumaje potenciál technologie „blockchain” a umělé inteligence. Mohou přinést řešení složitých globálních problémů, jako klimatické změny či krize zastupitelské demokracie? Audiovizuální pohlednice, kterou autorka posílá do budoucna kombinuje deníkové záznamy na filmovou surovinu a obrazy z 3D skeneru, čímž zdůrazňuje napětí mezi analogovou a digitální budoucností lidstva. Vznik a distribuci filmu finančně podpořil Audiovizuální fond. ENGLISH A movie from a future that doesn't exist yet. In the film Notes from Eremocén, director Víra Čákanyová conducts a fictional dialogue with her future virtual self, curiously and critically examines the potential of blockchain technology and artificial intelligence. Can they bring solutions to complex global problems, such as climate change or the crisis of representative democracy? The audiovisual postcard that the author sends to the future combines diary entries on film material and images from a 3D scanner, thereby emphasizing the tension between the analog and digital future of humanity. The creation and distribution of the film was financially supported by the Audiovisual Fund. Zobrazit více

2D AT 12

Namasté Himálaj (Jeden Svět 2024) Namaste Himalaya – Wie ein Dorf in Nepal un

Více info

Pro Michaela a Annu je cestování tím největším bohatstvím. Poháněni zvědavostí společně objevují barvitá zákoutí nejrůznějších částí světa. Když ale dorazí do himálajských hor v Nepálu, hranice se uzavřou; svět ochromí pandemie koronaviru. Namísto pohybu nucená izolace. Halas pouličních trhů i náhodných setkání s místními náhle utichá a všichni se stahují do svých obydlí. Pro svobodu milující dvojici se lockdown stává výzvou. Kvůli uzavřeným hranicím jsou nuceni zůstat ve vesnici. Ubíhající dny se zprvu zdají nekonečné, postupně se ale dvojice turistů stává součástí místní komunity, kde se objevuje prostor pro sdílení a vzájemnou pomoc. Pandemie se ukazuje být příležitostí k zastavení, při kterém lze spatřit hloubku a pestrost každodennosti bez neustálé potřeby ji měnit a posouvat. Cesta za poznáním možná vždy netkví v pohybu kupředu. Může se objevit tam, kde ji člověk nejméně čeká: tady a teď. ENGLISH For Michael and Anna, travel is the greatest wealth. Driven by curiosity, they discover colorful corners of various parts of the world together. But when they arrive in the Himalayan mountains of Nepal, the borders close; the world will be paralyzed by the coronavirus pandemic. Forced isolation instead of movement. The din of street markets and random encounters with locals suddenly subsides and everyone retreats to their homes. For the freedom-loving couple, the lockdown becomes a challenge. Due to the closed borders, they are forced to stay in the village. The passing days seem endless at first, but gradually the pair of tourists becomes part of the local community, where space for sharing and mutual help appears. The pandemic turns out to be an opportunity to stop, during which one can see the depth and variety of the everyday without the constant need to change and shift it. The path to knowledge may not always consist of moving forward. It can appear where you least expect it: here and now. Zobrazit více

2D ČT/AT 15

Mnich (Jeden Svět 2024) The Monk

Více info

Jan byl vedoucím týmu dánských výzkumníků pracujících na léčbě HIV. Jednoho dne se však rozhodl spálit všechny mosty, stát se buddhistickým mnichem a přijmout nové jméno i identitu. Ve skromném domku na Šrí Lance se k jeho meditacím přidává dvojice dokumentaristů s cílem natočit jeho portrét. Projekt se však zkomplikuje. Později se autoři filmu setkávají s Thorem, Janovým synem, který se rozhodne najít odpovědi na otázky o svém zmizelém otci. Společně zjišťují, že ne všechna trápení světa lze vyřešit radikální změnou. ENGLISH Jan previously headed a team of Danish researchers developing a cure for HIV. One day he decides to burn all his bridges, become a Buddhist monk and take on a new name and identity. Two documentarists join him in his humble Sri Lankan house to film his portrait, but the project encounters complications. The filmmakers later meet Jan’s son Thor, who decides to find answers to the questions surrounding his father’s disappearance. Together, they gradually discover that not all suffering in the world can by cured by a radical change. Zobrazit více

ČT/AT

Kauza Dmitrijev (Jeden Svět 2024) The Dmitriev Affair

Více info

Jurij Dmitrijev zasvětil život rozkrývání zločinů stalinismu. Identifikoval přes 30 tisíc těl pohřbených v masových hrobech. Boj proti přepisování historie z něj ale udělal nežádoucí osobu, která má být sama vymazána z dějin. Roku 1936 začal Stalin nemilosrdné čistky. Během dvou let bylo na různých místech Sovětského svazu popraveno na 700 000 lidí. Důkazy o masakrech měly navždy zůstat v archivech státních služeb. Historik Jurij Dmitrijev se je však rozhodl odkrýt, a díky jeho trpělivé práci se tisíce lidí dozvěděly, kde byli pohřbeni jejich blízcí. Pročesávání lesů s masovými hroby ale narazilo na odpor ruských autorit, Jurij byl obviněn z pedofilie a poslán do trestanecké kolonie. Film se ohlíží za událostmi vedoucími k jeho zatčení i za utajenými dějinami Ruska a Sovětského Svazu. Ukazuje se, že přinejmenším z hlediska mechanismů překrucování skutečnosti představuje období „velkého teroru“ stále živou historii. ENGLISH Yuri Dmitriev devoted his life to exposing the crimes of Stalinism. He identified over 30,000 bodies buried in mass graves. But the fight against the rewriting of history made him an undesirable person who should himself be erased from history. In 1936, Stalin began a merciless purge. Over two years, 700,000 people were executed in various parts of the Soviet Union. The evidence of the massacres was to remain forever in the archives of the civil services. However, historian Yuri Dmitriev decided to uncover them, and thanks to his patient work, thousands of people learned where their loved ones were buried. Combing the forests with mass graves, however, encountered resistance from the Russian authorities, Yuri was accused of pedophilia and sent to a penal colony. The film looks back at the events leading up to his arrest as well as the secret history of Russia and the Soviet Union. It turns out that, at least in terms of reality-warping mechanisms, the period of the "Great Terror" is still living history. Zobrazit více

2D ČT/AT 15

KIX (Jeden Svět 2024) KIX

Více info

Sanyi se během deseti let natáčení proměnil ze zvědavého kluka z ulice v problémového puberťáka. Film zachycuje, jak se Sanyi snaží vyhnout osudu dítěte z chudé rodiny v Orbánově Maďarsku. Režisér potkal Sanyiho v centru Budapešti, když bylo chlapci sedm let. Začali spolu jezdit na skejtu, hledat zábavu a dobrodružství. Ulice se stává pro Sanyiho druhým domovem. Kdykoliv to jde, utíká ze staré garsonky v přízemí, kde bydlí s rodiči, dvěma sourozenci a babičkou. Kamera je u toho, když se rodina připravuje na kontrolu ze sociálky, když si Sanyi najde první holku nebo když s partou začne pařit. „Přesvědč mě, že se z tebe nestane alkoholik, bezdomovec, feťák a povaleč,“ říká dospívajícímu protagonistovi režisér. Kterým směrem se Sanyiho život bude nakonec ubírat? ENGLISH Sanyi transformed from a curious boy from the street to a troubled teenager during the ten years of filming. The film depicts how Sanyi tries to avoid the fate of a child from a poor family in Orbán's Hungary. The director met Sanyi in the center of Budapest when the boy was seven years old. They started skateboarding together, looking for fun and adventure. The street becomes a second home for Sanyi. Whenever he can, he runs away from the old studio apartment on the ground floor where he lives with his parents, two siblings and his grandmother. The camera is there when the family prepares for social security checks, when Sanyi finds his first girlfriend or when he and the gang start dating. "Convince me that you won't become an alcoholic, a homeless person, a junkie and a bum," says the director to the teenage protagonist. What direction will Sanyi's life take in the end? Zobrazit více

2D ČT/AT

Manifesto (Jeden Svět 2024) Manifesto (One Word 2024)

Více info

Městem se rozléhají výstražné sirény. Školní chodbu ohlušují výstřely zbraní. Teror a strach jsou předmětem znepokojující sondy zachycené zpoza lavic objektivy kamer mobilních telefonů ruské mládeže. Pod pseudonymem vystupující tvůrčí kolektiv Angie Vinchito využívá online videí nalezených na YouTube a na sociálních sítích. Bez širšího kontextu skládá ze zdánlivě nesouvisejících výjevů mozaiku systematického zastrašování, psychické i fyzické šikany a propagandy uvnitř vzdělávacích institucí napříč Ruskem. Mladí lidé streamující svůj život takřka bez přestávky online často nevědomě zachycují šokující realitu autoritářského systému, ve kterém dospívají. Když je ale snaha vzdorovat mu potlačena státem, proměňuje se jejich vnitřní frustrace a zmatek v paranoiu, jejíž brutální důsledky jsou uloženy právě v bezedném archivu internetu. ENGLISH Warning sirens echo through the city. The school corridor is deafened by gunshots. Terror and fear are the subject of a disturbing probe captured from behind the pews by the mobile phone camera lenses of Russian youth. Performing under the pseudonym Angie Vinchito, the creative collective uses online videos found on YouTube and social networks. Without a wider context, seemingly unrelated scenes piece together a mosaic of systematic intimidation, psychological and physical bullying and propaganda inside educational institutions across Russia. Streaming their lives almost non-stop online, young people often unconsciously capture the shocking reality of the authoritarian system in which they are growing up. But when the effort to resist him is suppressed by the state, their inner frustration and confusion turns into paranoia, the brutal consequences of which are stored precisely in the bottomless archive of the Internet. Zobrazit více

2D ČT/AT 15

Hrubé národní štěstí (Jeden Svět 2024) A boldogság ügynöke

Více info

Bhútán se dlouhodobě pyšní vysokou mírou „hrubého národního štěstí“. Dokument sleduje dva vládní zaměstnance, kteří cestují nádhernou himálajskou krajinou a zjišťují, že HNŠ není jen číslo, ale také množství smutných i veselých příběhů. „Jak šťastná jste byla včera? Vlastníte ledničku? Kolik máte koz?“ Formulář pro výpočet štěstí zahrnuje celkem 148 podobných otázek. Starý mládenec Amber je jedním z několika desítek úředníků, kteří je pokládají obyvatelstvu Bhútánu. Spolu se svým kolegou navštěvuje malebné horské vísky a baví se s místními o jejich spokojenosti. Vláda doufá, že výzkum potvrdí pozici Bhútánu coby jedné z nejšťastnějších zemí světa. Pohledy do soukromí jednotlivých respodentů i samotného Ambera, který touží po rodině a pečuje o nemocnou matku, ale ukazují, že život v himálajském království není pro všechny pohádkou. ENGLISH Bhutan has long boasted a high rate of "gross national happiness". The documentary follows two government employees who travel through the beautiful Himalayan landscape and discover that HNŠ is not just a number, but also a number of sad and happy stories. "How happy were you yesterday? Do you own a fridge? How many goats do you have?” The happiness calculation form includes a total of 148 similar questions. Old bachelor Amber is one of several dozen officials who lay them out for the people of Bhutan. Together with his colleague, he visits picturesque mountain villages and chats with the locals about their satisfaction. The government hopes the research will confirm Bhutan's position as one of the happiest countries in the world. Glimpses into the privacy of individual respondents and Amber himself, who yearns for a family and cares for his sick mother, show that life in the Himalayan kingdom is not a fairy tale for everyone. Zobrazit více

2D ČT/AT

Všichni lidé budou bratři (Jeden Svět 2024) Všichni lidé budou bratři

Více info

Skupina syrských umělkyň se rozhodla vytvořit na základě autentických výpovědí divadelní představení, které má upozornit na patriarchální násilí v tamější společnosti. Ve druhé polovině šedesátých let se Alexander Dubček stal zosobněním „socialismu s lidskou tváří“, symbolem a svého druhu modlou. Režisér Robert Kirchhoff se s nadhledem pouští do jeho demystifikace. Cestuje po Evropě i mimo ni, navštěvuje místa spjatá s Dubčekovým životem a setkává se s lidmi, kteří k němu měli blízko. Pásmo archivních záběrů a situačních zastavení představuje populárního politika v různých životních etapách a rolích. Od jeho dětství v Kyrgyzstánu přes měsíce největší slávy během pražského jara až po znovuzrození ve vzpomínkách a interpretacích těch, kdo ho obdivují nebo které zklamal. ENGLISH A group of Syrian women artists decided to create a theatrical performance based on authentic statements to draw attention to patriarchal violence in the local society. In the second half of the sixties, Alexander Dubček became the personification of "socialism with a human face", a symbol and an idol of sorts. Director Robert Kirchhoff sets out to demystify it with insight. He travels around Europe and beyond, visits places connected with Dubček's life and meets people who were close to him. A range of archival footage and stills presents the popular politician in various life stages and roles. From his childhood in Kyrgyzstan, through his months of glory during the Prague Spring, to his rebirth in the memories and interpretations of those who admire or disappoint him. Zobrazit více

2D AT

Slow (Jeden Svět 2024) Slow

Více info

Hrají Greta Grineviciute, Kestutis Cicenas, Pijus Ganusauskas, Laima Akstinaite, Vaiva Zymantaite, Rimante Valiukaite, Gediminas Rimeika, Pau Cólera Film ukazuje různé podoby intimního vztahu mezi dvěma odlišnými osobnostmi, živelnou tanečnicí Elenou a zdrženlivým tlumočníkem ze znakového jazyka Dovydasem, kteří zkouší, zda mohou zůstat spolu i přes svoje rozdílné tělesné potřeby. I když je jejich práce spojená s tělesností, každý své tělo vnímá jinak. Elena si užívá sexuality a nebrání se ani náhodným erotickým zážitkům, zatímco Dovydas sex a tělesný kontakt k životu nepotřebuje. Ve filmu se tak střídají různé fáze jejich vztahu od počátečního náhodného seznámení přes budování společné intimity bez sexu až po hádky a další těžkosti. Snímek je nejen příběhem Eleny a Dovydase, ale i všeobecnou úvahou nad tématy, jako jsou otevřený vztah, partnerské stereotypy a očekávání. Díky originálnímu tématu a citlivému zpracování získal film cenu za režii na festivalu Sundance. ENGLISH They play Greta Grineviciute, Kestutis Cicenas, Pijus Ganusauskas, Laima Akstinaite, Vaiva Zymantaite, Rimante Valiukaite, Gediminas Rimeika, Pau Cólera The film shows the different forms of an intimate relationship between two different personalities, the spontaneous dancer Elena and the restrained sign language interpreter Dovydas, who test whether they can stay together despite their different physical needs. Even though their work is connected with physicality, everyone perceives their body differently. Elena enjoys sexuality and does not resist even random erotic experiences, while Dovydas does not need sex and physical contact for life. In the film, the different phases of their relationship alternate from the initial casual acquaintance to the building of mutual intimacy without sex to arguments and other difficulties. The film is not only the story of Elena and Dovydas, but also a general reflection on topics such as an open relationship, partner stereotypes and expectations. Thanks to its original theme and sensitive processing, the film won the award for directing at the Sundance festival. Zobrazit více

2D ČT/AT 15

Sorry, Not Sorry (Jeden Svět 2024) Sorry, Not Sorry

Více info

Učínkují: Michael Ian Black, Aida Rodriguez, Louis C.K. V roce 2017 se na titulní stránce deníku New York Times objevil článek, který vinil vlivného komika Louise C.K. ze série sexuálních napadení. Místo aby byly podniknuty potřebné právní kroky, ze svědectví žen se stal materiál pro další stand-up komiky a Louis C.K. se beztrestně vrátil na scénu. Celosvětové hnutí #MeToo se stalo platformou pro otevírání tématu sexuálního obtěžování a násilí. Proti Louisovi C.K. svědčilo několik jeho kolegyň komiček a chvíli se zdálo, že Louisova kariéra půjde pod tíhou důkazů ke dnu. Opak byl však pravdou. Ve světě showbyznysu totiž nerozhoduje spravedlnost, ale publikum. A tak se C.K. zcela nečekaně po devíti měsících od svého obvinění vrací zpátky na pódia a se svou novou show vyhrává Grammy za nejlepší komediální výstup. Jako odpověď na tenhle špatný vtip se formuje hnutí komiček, které se rozhodly odejít z filmového průmyslu, protože nechtějí sdílet prostor s někým, kdo nerespektuje jejich práva ani je samotné. ENGLISH They act: Michael Ian Black, Aida Rodriguez, Louis C.K. In 2017, a New York Times front-page article accused influential comedian Louis C.K. from a series of sexual assaults. Instead of taking the necessary legal action, the women's testimony became material for other stand-up comedians and Louis C.K. returned to the scene with impunity. The global #MeToo movement has become a platform for opening up about sexual harassment and violence. Against Louis C.K. several of his fellow comedians testified, and for a while it seemed that Louis' career would sink under the weight of the evidence. However, the opposite was true. In the world of show business, it is not justice that decides, but the audience. And so C.K. quite unexpectedly, nine months after his accusation, he returns to the stage and wins a Grammy for the best comedy performance with his new show. In response to this bad joke, a movement of female comedians is forming who have decided to leave the film industry because they don't want to share space with someone who doesn't respect their rights or themselves. Zobrazit více

2D ČT 15

Kalendář akcí

březen úno dub
2627282912345678910111213141516171819202122232425262728293031

Najeďte myší nad kalendář a zobrazí se vám akce. Kliknutím na událost zobrazíte podrobnosti.